Integritetspolicy

Senast uppdaterad 2025-05-04

Brandfit Profilkläder AB org. nr. 559484-3764, Kungsporten 4a, 427 50 Billdal, (”Teamfresh”) behandlar personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning, inklusive EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Med benämningarna ”vi”, ”våra”, ”vårt” och ”oss” i denna policy avses Teamfresh och vår verksamhet som omfattar försäljning av hårvårdsprodukter genom skolklasser och idrottsföreningar i Sverige.

Vi använder cookies på www.teamfresh.se (”Webbplatsen”) för att förstå hur våra besökare använder Webbplatsen och våra tjänster. Syftet är att förbättra din upplevelse genom att optimera innehåll, navigation och struktur. Cookies hjälper oss att analysera trafik och användarbeteenden så att vi kan utveckla funktionalitet och innehåll på ett relevant sätt.

Läs mer om vår användning av cookies i vår separata cookiepolicy.


Teamfresh strävar efter att endast behandla personuppgifter som är relevanta och att behandlingen endast sker i den omfattning som är nödvändig i förhållande till det syfte för vilket uppgifterna samlas in. Denna policy gäller för all personuppgiftsbehandling som sker via vår webbplats www.teamfresh.se samt i samband med vår försäljningsverksamhet genom skolklasser och föreningar.

Information du själv lämnar till oss

Vi samlar in personuppgifter vid följande tillfällen:

  • När du kontaktar oss via kontaktformulär på teamfresh.se
    (t.ex. namn, e-postadress och telefonnummer)
  • När du beställer ett infopaket eller material från vår webbplats
    (t.ex. namn, adress, e-postadress och telefonnummer)
  • När du som administratör genomför en beställning för din skolklass eller förening
    (t.ex. namn, adress, e-postadress, telefonnummer samt uppgifter om den förening/klass du representerar)
  • När du som säljare registrerar dig eller blir registrerad som deltagare i en försäljningskampanj
    (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer och födelseår om tillämpligt)
  • När du som slutkund handlar via en säljande grupp eller lämnar dina uppgifter vid beställning
    (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer och leveransadress)

Syftet med insamlingen är att vi ska kunna administrera beställningar, upprätthålla kontakt, möjliggöra leverans, betala ut förtjänst till grupperna och uppfylla våra skyldigheter enligt avtal och lag.

Förutom den information du själv aktivt lämnar till oss när du exempelvis kontaktar oss, registrerar dig eller genomför en beställning, kan vi även samla in viss information automatiskt eller från andra källor.

Detta kan inkludera:

  • Personnummer
    I vissa fall, exempelvis vid kreditprövning av administratörer (kontaktpersoner för skolklasser och föreningar), kan vi komma att samla in och behandla personnummer. Det sker enbart om det är nödvändigt för att kunna göra en bedömning av betalningsförmåga innan godkännande som administratör.
  • Aktivitet på vår webbplats (cookies och spårningsteknik)
    Vi samlar in information om hur du interagerar med www.teamfresh.se, exempelvis vilka sidor du besöker, vilka produkter du tittar på och hur länge du stannar på webbplatsen. Denna information samlas in med hjälp av cookies och liknande teknik för att förbättra användarupplevelsen, analysera trafik och optimera innehållet.
  • Teknisk information
    Detta kan inkludera IP-adress, webbläsartyp, enhetsinformation, operativsystem, geografisk plats (på stadsnivå) och språkinställningar. Dessa uppgifter hjälper oss att anpassa webbplatsens funktioner efter besökarens tekniska förutsättningar.
  • Kundhistorik och användarmönster
    Om du tidigare handlat hos oss, deltagit i en försäljningskampanj eller kommunicerat med vår kundtjänst, kan vi samla in och spara information om tidigare beställningar, supportärenden och svar på kundundersökningar.
  • Kommunikation med oss
    Vi kan spara innehållet i din kommunikation med oss, exempelvis via e-post, telefon eller sociala medier, i syfte att förbättra vår service, dokumentera ärenden och kvalitetssäkra vår verksamhet.

Insamlingen sker alltid i enlighet med tillämplig lag och med respekt för din personliga integritet.

För att vi ska kunna erbjuda våra produkter och tjänster, hantera beställningar och ge god kundservice behöver vi behandla vissa personuppgifter. Nedan förklarar vi de huvudsakliga syftena med vår behandling, vilken rättslig grund vi baserar den på, samt hur länge vi sparar informationen.

Syfte med behandlingenRättslig grund för behandlingenHur länge sparar vi uppgifterna?Personkategori
När du kontaktar oss via kontaktformulär på teamfresh.seBerättigat intresse9månaderPotentiell kontaktperson
När du beställer ett infopaket från teamfresh.seBerättigat intresse1 årPotentiell kontaktperson
När du som kontaktperson (administratör) gör en beställningFullgörande av avtal5 årKontaktperson (administratör)
Utskick av fysiska erbjudanden och rabattinformationBerättigat intresse5 år eller tills du tackar nej (opt-out)Kontaktperson
Utskick av digitala nyhetsbrev och kampanjer via e-post/smsSamtycke eller berättigat intresse5 år eller tills du återkallar samtyckeKontaktperson
Arkivering av fakturor och bokföringsunderlagRättslig förpliktelse enligt bokföringslagen7 årKontaktperson och slutkund
När du som säljare registrerar dig via säljande grupp eller länkBerättigat intresse240 dagar efter avslutad kampanj eller inaktivitetSäljare
När du som slutkund handlar via en webshop kopplad till en gruppBerättigat intresse240 dagar efter avslutad beställningSlutkund

Vi utvärderar regelbundet behovet av att spara personuppgifter. När uppgifterna inte längre behövs för sitt syfte eller om du återkallar ditt samtycke (när samtycke är grunden), tas de bort eller anonymiseras på ett säkert sätt.

Säljarens personuppgifter används för att registrera och hantera försäljningen inom den skolklass eller förening säljaren tillhör. Uppgifterna hjälper oss att koppla rätt försäljning till rätt säljare och grupp samt till att administrera eventuell cashback, provision eller belöning kopplad till insatsen.

Informationen används även för att ta fram anonymiserad statistik om hur vår webbplats och försäljningssystem används, samt för att kunna kommunicera viktig försäljningsrelaterad information med säljaren via kontaktpersonen.

En säljares namn visas öppet i samband med dennes försäljning, exempelvis i digitala eller tryckta orderlistor och på orderbekräftelser till slutkunder. Däremot lämnar vi aldrig ut säljarens kontaktuppgifter till tredje part, utöver att kontaktpersonen (administratören) har tillgång till dessa i sin roll. När en slutkund genomför ett köp via en säljares försäljningslänk eller material, är det endast säljarens och gruppens namn som visas – inte telefonnummer, e-post eller adress.

För att ansvara för en försäljningsgrupp inom Teamfresh krävs att du är över 18 år och myndig. Den person som registreras som kontaktperson (administratör, exempelvis en förälder, tränare eller lärare) är ansvarig för all kommunikation med Teamfresh och för att säkerställa att all hantering av personuppgifter sker enligt gällande regler.

Om det ingår säljare som är under 13 år i gruppen åtar sig kontaktpersonen att:

  • Informera vårdnadshavare om att Teamfresh kommer att behandla barnets personuppgifter i samband med försäljningen.
  • Inhämta ett uttryckligt samtycke från vårdnadshavare innan säljaren deltar.

Det är kontaktpersonens ansvar att se till att detta sker innan personuppgifter om minderåriga lämnas till oss. Teamfresh behandlar inte personuppgifter om barn under 13 år utan att ett giltigt samtycke från vårdnadshavare finns.

För att kunna erbjuda en fungerande försäljningslösning och säkerställa att våra tjänster når dig som kund, säljare eller kontaktperson, behöver vi samarbeta med externa leverantörer. Dessa tjänsteleverantörer, transportörer och tekniska partners får tillgång till personuppgifter endast i den utsträckning som är nödvändig för att utföra sina uppdrag, och alltid under strikt sekretess.

Vi på Teamfresh anlitar externa parter för att hantera och leverera beställningar, skicka mejlutskick, tillhandahålla teknisk drift av vår webbplats, analysera trafik samt möjliggöra leveranser via logistikpartners. Vi använder även externa IT-leverantörer för att lagra och hantera uppgifter på ett säkert sätt.

Alla samarbetspartner som behandlar personuppgifter för vår räkning är bundna av personuppgiftsbiträdesavtal, vilket innebär att de måste följa våra instruktioner och säkerställa ett högt skydd av dina uppgifter enligt GDPR.

Vi delar aldrig dina personuppgifter med tredje part i marknadsföringssyfte, och vi säljer aldrig din information vidare.

Teamfresh säljer och levererar sina produkter uteslutande inom Sverige. Vi behandlar därför endast personuppgifter i samband med beställningar och leveranser till svenska adresser. Beställningar från eller till andra länder accepteras inte, och inga internationella leveranser erbjuds.

På Teamfresh tar vi din personliga integritet på största allvar. Vi arbetar aktivt för att dina personuppgifter hanteras säkert och med högsta möjliga skyddsnivå. Alla uppgifter behandlas med stor försiktighet och i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning.

Vi vidtar både tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust, missbruk eller otillåten spridning. Nivån på säkerheten anpassas alltid efter vilken typ av information vi behandlar och de risker som kan förekomma.

Endast behörig personal eller samarbetspartners med tydligt definierade uppdrag har tillgång till dina uppgifter, och då endast i den omfattning som krävs för att fullgöra sina arbetsuppgifter.

Teamfresh förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna integritetspolicy vid behov, exempelvis om vår verksamhet eller gällande lagstiftning förändras. Den senaste versionen av policyn finns alltid tillgänglig på www.teamfresh.se.

Vi rekommenderar att du regelbundet läser igenom policyn för att hålla dig informerad om eventuella förändringar. Datum för den senaste uppdateringen framgår längst upp i dokumentet.

När vi behandlar dina personuppgifter är det viktigt att du känner till vilka rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Nedan följer en översikt över dina rättigheter i relation till hur vi hanterar din information:

  • Rätt till tillgång (registerutdrag):
    Du har rätt att få bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig, och i så fall få en kopia av dessa uppgifter samt information om ändamålen med behandlingen.
  • Rätt till rättelse:
    Om någon av de uppgifter vi har om dig är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära att vi rättar eller kompletterar dem.
  • Rätt till radering (”rätten att bli glömd”):
    Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter, till exempel om du återkallar ett samtycke eller om uppgifterna inte längre är nödvändiga för det syfte de samlats in för.
  • Rätt till dataportabilitet:
    Du har rätt att begära att dina personuppgifter överförs till dig själv eller till en annan personuppgiftsansvarig i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, i den mån det är tekniskt möjligt.
  • Rätt att invända mot behandling:
    Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter om du anser att vi inte har rätt att behandla uppgifterna, särskilt om behandlingen grundas på ett berättigat intresse. Du kan även begära att vi begränsar behandlingen under tiden vi utreder dina invändningar.

Vi ser det som viktigt att du känner dig trygg med hur vi hanterar din information. Om du har synpunkter eller klagomål är du alltid välkommen att kontakta oss så att vi kan förbättra våra rutiner. Du har alltid även rätt att lämna ett klagomål till datainspektionen på datainspektionen@datainspektionen.se

Rulla till toppen